sunnuntai 26. elokuuta 2018

Leonard Bernstein ja Finlandia


Yle soitti lauantaina Bernsteinin johtamama Finlandian.

Minulle Finlandia on musiikillisia runorivejä, kappaleita, joiden kokonaisuus muodostaa Sibeliuksen Finlandian.

Meillä ei ole tuota New Yorkin versiota, josta syystä korvat höröllä sitä tietenkin kuunneltiin.


Bersteinen versio lienee ensin kuvattu / äänitetty NTSC-järjestelmään, sitten muunnettu meidän PAL juttuun.
Ja tietenkin MONO, ja minkälaiset olivat vuoden 1965 mikrofonit ja ääninauhurin magneettinauhat. Joka tapauksessa hiusisti upeampi mitä esim. joku Luxorin patterimatkaradio koskaan pystyy toistamaan?

Meillä on vanha digiboksi, siitä erikseen ulkoinen stereovahvistin, joka nyt siis toisti korvin kuullen MONOa.

Eikä meidän kuuntelusali ole minkään soittosalin veroinen, kunhan musiikki jotenkuten mahtuu kirjojemme selkiä hivelemään, ja korviamme.

Mutta jos jotain pitää narista niin jotakin esityksestä ei toistunut ihan täysillä. Joku on sanonut että vaikka olisi kuinka hyvät HIFIT ja vehkeet niin hyvä urkumusiikki ei soi kunnolla muualla kuin hyvissä korvaluureissa.

Olen kokeillut, ja niin on. Jollei ole Ortoperspektaa ja yli 10 metrin matkaa huoneessa bassojen leijua.

Ja kyllähän monotoisto on kuin yhteen tuuttiin puristettu kasvispirtelö?

Mutta jos teksti, eikun siis musiikki, on hyvää, niin toki sen sanoma tulee vaikka nuoruuden aikaisesta kidekoneen luurista?

Minulla oli taannoin ystävä joka ymmärsi paljon musiikista. Hänen toinen korvansa oli vaurioitunut erään kahinan aikana patruunatehtaan räjähdyksessä. Siitä syystä Stereo ei ollut hänelle ykkösvaatimus musiikkivehkeissä. Köykän Voimavahvistinta hän ei myöskään hankkinut, vaikka hänen olohuoneensa pisin väli tuon vähän yli 10 metriä taisi jopa täyttää.

Ortoperspekta siis soittaa lähes koko informaation keskikaiuttimesta, ja sivukajareihin ohjataan vasen ja oikea informaatio ko. levytyksestä. Eli yhdellä korvalla kuuntelutulos voinee olla parempi Ortolla? En ole tästä kuullut koskaan ajatuksia.

Köykkä muuten keksi TIM särön olemassaolon, ja sen takia Voima oli 100 % putkivahvistin. Salora myöhemmin ryhtyi Ortoa valmistamaan, yhtä sellaista kuunnellut ja jäi mieleen epäilys että Saloran radiotransistori-ukkelit eivät kolminapaisen transistorin läheskään kaikkia säröjä nk. hanskanneet. Kaikkihan eivät niitä edes helpolla erotakaan?

Köykästä liikkuu yksi ilmeisen tosi hifi-juttu: Panasonicin myyntiedustajat ottivat Köykän Ortokehun jälkeen yhteyttä ja menivät Köykän labraan. Soittivat vehkeillään jotain fiksua, ja komeata toki oli. Köykkä kytki putkivahvistimeensa sähköt ja pani leylautaselle vinyylin. Japanilaiset kuuntelivat hiljaa kuin hiiret Hokkaidon talvessa, ja kun musiikki loppui niin kumarsivat kohteliaasti, ja pyysivät anteeksi Köykältä.


Näitä tulin sivulohkolla pohtineeksi kun katselin miten Bernstein Finlandiaa johti, ja orkesti soitti. Hyvin soitti. Toki hieman erilailla kun jotkut, mutta eikös se ole vain musiikin rikkauttakin.

Konsertista jäi mieleenin myös Romanialais- jne- Sergei Lucan viuluesitys.

Häntä kuunnellessa mietimme että onko Heimo Haitto levyttänyt Sipeliuksen viulujuttuja?

Joku Lucan viulunkäsittelyssä nosti Heimo Haiton mieliin.




Turussa sunnuntaina, kun pihalle tipahtelee jokunen sadepisara, lätsähtää maahan, häipyy sinne, lähes ääneti.


Tikkis






3 kommenttia:

Maurice kirjoitti...

Haydy Tikkis, oletpa nostalginen, Köykkä oli 1960 -luvulla mutta transienttisärön keksi
kyllä proff Otala 1970-luvun alussa. 70-luvun lopulla hankin Saloran orto.pers.. viritin-
vahvistimen ja minulla oli tilaisuus vierailla Köykän tehtaalla. Kysyin häneltä, miksi
pienistä sivukaijareista kuuluu pääasiassa kohinaa eikä erotusääntä. Tähän Köykkä vastasi,
että Saloran insinöörit kytkivät hänen matriisinsa väärään paikkaan vahvistimessa.
Mene ja tiedä. eipä ortoperspekta ollutkaan mikään ihmekeksintö äänentoistossa,
stereo on ja pysyy edelleen.
Muistelussa Maurice
ps. Lennun tulkinta Sibbestä oli kamala äänentoiston puutteista huolimatta!

Juhani Tikkanen kirjoitti...

Köykän oikeasta ortosta on toinenkin juttu. Koska se keskikaiutin on tärkein osa niin se pitää olla riittävän hyvä. Toki sivukajarienkin pitäisi soida. Yksi tyyppi teki keskikaiuttimen suureen vaatekaappiin kaikkien pieteettien senaikaisin vaatimuksineen. Sijoitti siihen metri x metri x kaksi metriä pienoishuoneeseen myös vaatakaapin. Varsinainen tehomööbeli siis! 11

Juhani Tikkanen kirjoitti...

Ps. Saloran orto teki mielestäni pilkkaa Ukko-Köykästä.