sunnuntai 3. toukokuuta 2009

Halmkrona ja Hytönen

Kiiltomato.net julkaisi Ville Hytösen kirjasta Idän musta joutsen (Tammi 2009) arvostelun. (Kriitikkona Sarianne Kankkunen.)

http://www.kiiltomato.net/?rcat=Kotimainen+runous&rid=1797


Sarianne Kankkunen on perehtynyt teokseen, ja siitä tällä kertaa sen enempää; itse en ole mistään divarista kyseistä Villen kirjaa vielä löytänyt. Turun kirjastothan lähes lopettavat uusien kirjojen hankkimisen, jotta riittää rahaa Kulttuuripääkaupunki 2011-hankkeen harmonikkakilpailuille ym korkeasivistykselle.

Sarianne Kankkusen jutun lopussa oli kokoelma oivallisia linkkejä. Niistäkin kiitokseni!

Miten julkaistu teos asettuu tekijänsä profiiliin, ympäristön kulttuurikeskusteluun?
Olisiko Anna Halmkronan nuorena lopahtanut runotuotanto pitänyt ottaa huomioon Hytösen vuonna 2009 ilmestyneen kirjan käsittelyssä.

Tuskin; yksittäisen teoksen arvostelu on nimenomaan sen kyseisen kohteen ottamista erikseen alttarille, pöyhiä vain sitä. Toki parhaat arvostelut ovat esseitä missä huomioidaan laajemmin ympäröivää kulttuurikenttää. Niiden tekeminen vaatii aikaa ja tänäpäivänä ajankäytön korvaaminen jotenkin on ongelma sinänsä. Eli rahalla, kirjoituspalkkiolla. Julkaistusta teoksesta eniten kai kähmii kirjakauppalaitos.

Jos kirjailija saisi periä valmistelutyöstään edes minipalkkaa, niin maailmantalous ilmeisesti kohentuisi. Kirjailijat julkaistessaan ensimmäisen teoksensa ovat sitä eri tavoilla valmistelleet. Mutta kuka suostuisi maksajaksi.

Mietin miten blogeissa etukäteen tietoisuutta saaneet runoilijat asettuvat viralliseen julkaistujen runoilijoiden rintamaan. Niin ettäkö blogeissa tai erilaisissa sähelöissä julkaistut tekstit eivät ole julkaistuja?

Kts sähöle http://juhanitikkanen.blogspot.com/2009/04/sahkoinen-lehti-sahole.html Tietenkin ne ovat julkisia, julkaistuja. Pysyvät hengissä sen ajan mitä elektromagneettinen muisti pysyy ehyenä ja koossa. Minkä paperi toisaalla pysyy koossa, eikä meren yli tuleva sotaväki niitä polta hiilidioksidiksi ja muiksi maapallon alkuaineiksi.

Selvää lienee että runoilija voi olla Runoilija vaikka ei olisi julkaissut paperilla mitään. Selvää on yhtähyvin myös, että pehmennetyn ja värjätyn vasikannahkaisiin kansiin sidotun ruokokoelman kirjana julkaissut ei sitä sitten kuitenkaan välttämättä ole. Haen tässä ääripään esimerkkejä. Suurin osa kustantamoiden kirjoista saavat julkisuutta, eritoten sen takia että sanoma- ja aikauslehtitalot omistavat kustantamoita ja talojen sisällä tietenkin käynnistellään myynti- ja julkisuuskampanjoita. Sitähän jo optioiden maksimointiosinkoja janoavat pääomien omistajatkin edellyttävät.

Sähöle-tyyppinen julkistus ja keskustelu asioista yleistyy huimaa vauhtia. Ilman sähelöitä minä en olisi päässyt mitenkään perille aikaisemmin minulta pieneen katveeseen jäänyttä runouden aluetta, eli Amerikan runoutta. Selaamalla nettiä olen saanut vankkoja otteita ja selostuksia ja paljastavia keskusteluja siellä julkaistuista kirjoista. Ne ovat saaneet minut tilaamaan muutaman kiinnostavamman runoteoksen Amazonin erittäin luotettavan palvelun kautta. Viimeisimpänä Ron Sillimanin the Alphabet, ja Nortonin American Hybrid - antologian. Postiin on tulossa viimeisin lähetys, josta kenties aikanaan myöhemmin.

Esimerkiksi tuhatsivuinen the Alphabet asettuu minun mielessäni ainakin sikäläiseen tekstihistoriaansa paljolti Internetistä se sen sähelöistä kaivelemani aineistoon nähden. Kielen hiljainen muunnos, merkityksien kehitys, lauseiden muokkaantuminen jne. Se ei aina ole suuri matka vaan järjestykseen entropian tapaan kuitenkin asettuva kehittynyt kaaos. Usein saan valaistuksen tunteen; jee, tämänhän jo Ezra-setä aloitti jättäessään Canto LXXIII italiankieliseksi.

Ei pelkästään yhden runoilijan, vaan koko ympärillä kehittyvän runouden tuotteet vaikuttavat kaikkeen, antavat tukipisteitä, viitteitä, jatkavat lukijan sisässä (toivottavasti) alkanutta keskustelua. Runouden tapana on usein sukeltaa hyvinkin kauas menneisyyteen. Kuten Pound haki Canton avauksen Dantelta ja Homeroksen Odysseys-runoelmasta.
http://www.saunalahti.fi/~juhatik/eksynyt/pound.htm


Anna Halmkronan lyhyeksi jäänyt runoilijan ura on tärkeä. Ja se pitäisi lukea ennenkuin lukee Hytösen Idän musta joutsen - teoksen.

Maailman kulttuurissa on nähty mitä tapahtuu kun ei tiedetä tai välitetä mitä muualla tapahtuu. Pahimpana esimerkkinä 9.11 - tapaus; toiselta puolelta maailmaa täysin erilaiseksi ajatusarvoissaan kehittynyt kulttuuri tulee, näkee Manhattanilla kaksi taivaisiin sojottavaa rumaa kantikasta laatikkoa, tökkäävät siihen lentokoneen avustuksella sormensa, ja hupsista: sekasortoahan siitä syntyi.

Mutta miksi Anna Halmkrona käväisi runomaailman parrasvaloissa? Mikä sen ilmiön takana on? Että runoilija häpeää omaa itseään. Suojelee omaa nahkaansa. Siitähän on esimerkkejä kirjallisuudessa? Minusta Anna Halmkrona pitää ottaa sellaisenaan, ilmestyneenä runokokoelmana. Paperisena hän elää; yrittäkööt vaikka kuinka häntä noitaroviolla kärventää.

Mutta viime kädessä, että Anna Halmkrona on saatavissa Internetin eräiden mielestä Ilmestyskirjan Pedon kidasta, demokraattisesti, asuinpaikasta riippumatta, tekee Anna Halmkronasta mahdollisesti merkittävän runoilijan; hänen teoksensa on helppo ottaa referaatteihin ja keskusteluihin. Milloin tahansa; oli kirjakauppa auki sunnuntaina aamuyöllä, tai sulki.

Toki vain siellä minne laajakaista ulottaa lonkeronsa ja lukijalla on laajakaista käytössään.

Kiiltomato.netissä oli joskus kommentti-osasto. Tosin sinne tuli usein nimimerkkien suojassa usein kaunaisten ihmisten tekstitaiteen näytteitä, mutta nyt en sitä enää löytänyt. Keskustelua pitää maailmassa käydä vaikka vastassa olisikin idiootteja.

"Kun keskustelet idiootin kanssa, pidä varasi että se et ole sinä."

Saa tähän silti kommentin antaa.

5 kommenttia:

Jonezo kirjoitti...

"Nortonin American Hybrid "Kun olen tilaamassa juuri tuota antologiaa niin joko olet sen lukenut? Onko hintansa ($17.13) arvoinen teos?

Word verification: ratshunt

Juhani Tikkanen kirjoitti...

Tilasin, selasin. Se toisaalta ylitti odotukseni. Nortonin standardit tehdä antologioita on korkea. Mutta suoraan sanottuna hieman vierastan tällä hetkellä koko kirjaa. Onko se sikäläisen runouden luotettava läpileikkaus siitä ajasta mistä siihen valitut runoilijat (74 kpl) edustavat. Kukapa sen tietää. Sillähän ei oikeastaan täällä ole merkitystä, kinastelkoot keskenään kuka on siellä arvoisin ja paras, heillä on Ron Sillimanin arvion mukaan 10.000 julkaissutta runoilijaa, eli siitä tehtävä valinta on mahdoton.

Ja että termi hybridi-runous sen syvemmin aukeaisi, en tiedä. Enemmän vanha kirja "Surrealist Poetry in English" (Penguin 1978) oli jotenkin kiinnostavampi. Toisaalta Hybridin rinnalla / lisäksi pitäisi kaivella / kahlata sarja "The Best American Poetry" kirjat, ilmestyneet vuosittain vuodesta 1988 asti.

Eihän se Hybrid kallis ollut. Postilaitos siitä nettosi aika paljon.

Enemmän olen nyt innostunut Ron Sillimanin the Alphabet - valikoimasta, kuten blogistani haulla Ron Silliman havainnet.-)

Tämän päivän tulvaan ajatellen American Hybrid on aivan liian niukka. Esim. Charles Olsonin Kootut ja Maximus Poems on n. 650 kookasta sivua / kpl, Silliman reilut 1000 sivua. Anthology of Modern American Poetry (Edited by Cary Nelson, Oxford UP, vuonna 2000 on 1240 tiivistä sivua. Ja nyt Hybrid vain 530 sivua. Juoruu siitä että paljon on jätetty syrjään.

Se mikä siinä edelleen kiinnostaa, symempi luotaus edelleen tekemättä, on tekijäkaartin minun tietoisuudesti paljolti puuttuneita nimiä. Toki seitsemän niistä olivat jo vuoden 2004 The Best American Poetry - antologiassa, eli viite siitä että joitakin nimiä oikeasti nousee / nostetaan ylemmäksi tietoisuuteen. (En ole muita nähnyt kuin vuoden 2004, tuskin tilaan niitä kaikkia pariakymmentä. Hyllyparkani pursuavat jo muutenkin kivusta ja ähkytaudista.

Siis yhtä kaikki mielenkiintoista.
Mutta yksinään mielestäni Hybridin varaan ei pidä jättäytyä! Vai?

Myönnän että hiukan tekee kipeää tuo sanoa. Voinen myöhemmin perua rumat sanani, voinhan?

Ja kun aikansa antologioita plaraa niin tulee aivan pakko hankkia itsekunkin kootut runot, jos niitä vain suinkin on. (Hybridin kohdalla ei tosiaan vielä ole, eli senverran uudempaa sakkia, kai.)

Hybridissä on lyhyet esittelyt kustakin; hyvä juttu. Mutta itsekunkin näytteet jättävät aukon kytemään; kaipaisin laajempia otoksia.

Helpottiko?

Jonezo kirjoitti...

Kiitoksia hyvin perustellusta kirja-arviosta, jonka ansiosta sitten tilasin kaksikin kirjaa ;-)

Tikkis kirjoitti...

jonezo: Olisi mielenkiintoista vaihtaa irtonaisia ajatuksia noista antologia-asioista. Sain nyt myös Carrtuhin 1970 ilmestyneen 700 sivuisen antologian, joka aloittaa jonkinverran ennen Allenin kuuluisaa antologiaa ja päättyy vähän sen jälkeen. Runoilijoita laskin 136 kpl eli varsin mielenkiintoinen otos, koska ilmeisesti suuri osa ei enää paikallisesti ole enää niin mielenkiintoisia! Mikä siinäkin sitten muka niin jännää on? Joku minusta kuitenkin. Yksi kuriositeetti että Mr Carruth oli itseltään liittänyt ne muutamat lyhytrunot, joita en silti ihan haikuiksi kuitenkaan ihan laskisi. Noh, hiukan makuasia. Hintaa tällä pienempikokoisella mutta laajalla antogialla oli vain 8 usd, eli postimaksut oli enemmän!

Jonezo kirjoitti...

Sori että tämä on viivästynyt, olin tuoss lomalla ja vietin suurimman osan ajasta ulkomailla.

"jonezo: Olisi mielenkiintoista vaihtaa irtonaisia ajatuksia noista antologia-asioista." Itse käytän antologioita lähinnä siihen että tutustun uusiin runoilijoihin ja uudenlaiseen runouteen. Mikäli pidän jostain tilailen sitten kirjoittajan omia kokoelmia.

Outoa etteivät Amazonista tilaamani kirjat ole vielä tulleet, yleensä Amazon toimittaa nopeasti tilaukset.