keskiviikko 24. elokuuta 2011

Buson ja yön lyhyydestä

Lyhyt yö
Oi-joki vajonnut
puoli metriä.


Tämän on kirjoittanut Buson. Pitäisikö meillä kirjoittaa Ooi-joki... Ooi joki oli Nara-kaudella Tootoomi'n ja Suruga'n provinssien raja, ja turvasyistä siihen ei rakennettu siltoja. Ja jopa lauttaliikenne oli kiellettyä. Tavarat kuljetettiin ratsain tai kantajien harteilla. Usein joen tulviessa rannoilla piti odottaa päiviä, viikkojakin ylipääsyä.



Tikkis sarjaan pitenevät yöt:

Pitenevät yöt -
näkeekö Aurajoki
virrata alas?


Aurajoki on se savensekainen jokinen Turussa, joka on tullut kuuluisaksi sen yli jo kolmeen kertaan rakennetusta Myllysillastaan. Seuraava on puutarha-aiheinen:


Lyhyt yö -
pionin kukka
on auennut


Taas Buson, seuraava on Tikkis:

Pitenevät yöt -
pionin kukka rupsahtaa
sikeään uneen

3 kommenttia:

Ripsa kirjoitti...

Ahaa. Pitäisi usiammasti katsoa kuka on kuka ja missä. Kirjassani lukee: "Keisarillisen pääkaupungin siirtämistä Narasta Kiotoon vuonna 794 seurasi 150 vuoden jakso, jolloin keisarillinen hallinto suosi aristokraatteja." (Mitsuo Kure: Sotaisat samurait).

Ymmärsinkö oikein, Buson on todella varhainen runoilija?

Ajattelin tässä sitä, miten Kure esittää taiteilijoiden, kirjailijoiden, puuseppien, kutojien jne. aseman. Sehän riippui kunkin aatelissuvun asemasta. Vaikuttaa siltä, että kyseisten ammatit menestyivät sen takia, että niiden harjoittajien suosio hoveissa teki hovit merkityksellisemmiksi kuin seuraavan linnan herran valta oli.

Ehkä sitä voisi verrata Euroopan keskiaikaan, jolloin linnoja oli ja niissä omat työntekijänsä. Japani oli tuossa vaiheessa jo paljon aiemmin.

Tuo Oi-joen tilanne on täytynyt johtua joko kapinasta tai kahden suvun välisestä taistelusta. Ettei sallita siltoja!

Juhani Tikkanen kirjoitti...

Buson 1715-1784. Sam Hamill tosin sanoo että olisi kuollut 1783. Wiki nykyisin että 25.12. 1784.) Japanissakin oli niitä kalentereita eikä heihän kuukausistaan oikein tarkkaa selkoa äkkinäiseltään edes saa. (Eka kuu on uusi vuosi joka alkaa milloin sattuu, täysikuusta, vai miten se taas menikään, tuo meidän kaikkien ikivanha ja yhteinen kuumme, ei pidä pääsiäisenkään ajasta niin tarkkaa väliä?.-)

Tuo Ooi joen ylitys on kuuluisa juttu, siitä on kuva missä tusina kantajaa kantaa raskasta tavara-arkkua yli vellovan virran, ym lystikästä. Eka silta rakennettiin aika myöhään. Nyttemmin joella ei ole turvaluokitusta ja sen yli pääsee pikajunalla "silmänräpäyksellä".

Oliko Fukushiman General Electricin tulosahneella varageneraattosuunnittelijalla hyvätkin bonukset kun sai Fukushiman piirustukset hyväksytetyksi niin halvalla???

Buson oli aikoinaan kuuluuisa taide-taidoistaan. Hänen tekstinsä sanotaankin olevan merkittävästi kuviin perustuvia.

(Niinkuin se nyt olisi Busonin yksinoikeus...)

Ripsa kirjoitti...

Mikäli olen kuullut, niin Fukushiman ihmiset ovat edelleen pyörällä päästään.

Tuo aikakausitila on mielenkiintoinen. Mitähän Kure on tarkoittanut? Tai jos sinä tarkoitit sitä, että Nara ei ollut pääkaupunki, eli missä keisari asui?

Live and learn.