torstai 7. tammikuuta 2010

J. K. Ihalainen, Kuume, 1992





Tämä paperi on peräisin niin radioaktiivisesta metsästä että tätä voi lukea pimeässä ja tämä tikittää.

J. K. Ihalaisen Kuume ilmestyi vuonna 1992. Teoksella on ISBN: 951-96195-7-7. Sivuja 56. Ote sen sivulta nr 29 keskivaiheilta:
Vitut miten hiljaista
Kokoelman teksteistä kuiskii J.K. Jysky-Ihalaisen ääni, tekijästä ei jää korvakuulemalla epäselvyyttä ääneti luettaessakaan. (Tuo ote nyt sattui lievähkösti raflaava, annettakoon anteeksi, se on kuitenkin Jyskyn tekstiä.)

Teoksen etukannesta kuva oikealla ylhäällä.




Kuva takakannesta.

Sumua.
Olin vettyä hengiltä. Tulin viereesi. Haistelin.
Olin päättänyt jäädä loppuelämäkseni.

Upea, syömään houkuttelevan oloinen painojälki lienee vanha Rouva Heidelbergin uurastuksia. Sivulta 4 löytyvän J. K. Ihalaisen teosluettelosta laskien Kuume olisi hänen 26. teoksensa. Tilanne siis vuonna 1992.

Sivulla 56 on kokoelman päättöteksti:
Kuumeen lävitse eteeni tunkeutuva tiikeri. 
Menkäät ja lukekaa J.K. Ihalaisen tekstejä. Älkäät peljätkö, sillä paperia kamalampaa tiikeriä ei silmille hypi.

Eikä kai tästä näillä pakkaslukemilla tarvitse enempää runopoliittisia koukeroita ruveta tänne tunkemaan?

Miettii Turun Raunistulassa pakkasloppiaisena vuonna 2010

Juhani Tikkanen
runoilija

2 kommenttia:

Kristian kirjoitti...

Mulla tuo kuume joskus oli, mutta kadotin sen, mikä oli anteeksiantamatonta sikäli että niiden uudelleenlöytäminen on kiven takana. Onneksi löytyy sentään Eurooppalainen kuolemankirja.

Juhani Tikkanen kirjoitti...

Kadoksissahan tämä multakin oli; kadotan hyllyihini kirjoja. Ilo on sitten suuri kun löytelen niitä; viimeksi Esa Mäkijärven. Olin varma että olin siitä jotakin jonnekin kirjoitellut, mutta ei löydy. Tein siis uuden.

Jyskyn kirjoista taitaa olla Gary Snyderin käännös erikseen kehumatta?

Tai siis suomennos.

Yön häntäluu on myös jossakin tallessa.

Jorma Erosen inkkarikäännöksiä metsästän, mutta en ole löytänyt. Kirjastossa ei ole. Turussa.

Erosellahan on samaan aikaan Uigur-kokoelma, joka aikoinaan herätti huomiota mutta kovin harva muistaa Uigut-kokoelmaa. (Sitäkään ei löydy mistään, eikä minulla sitä mielestäni myöskään ole.)

Näin pakkaskaudella; löytyykö Jysky & Co.n Tuli-kirja. Mulla on se jossakin täällä.