Kuvassa Shackletonin porukka rantautuu South Georgian saarelle hakemaan muille apua.
Otin tämän sivujeni siivouksista talteen. Alunperin tehty 2004 vuoden tienoilla.
Mietin tässä sitä venematkaa pienellä veneellä. Ei ollut satelliittinavigaattoria, ei tutkaa, ei moottoria,
Mutta perille he pääsivät. Tosin "väärälle puolelle" saarta, mutta talsivat sieltä ihmisten ilmoille kuitenkin.
Elämysmatkailua?
Vihakka tuuli pitkin valkeata taivasta määrättä ryntää mustat pilvet seuraavat laiva heiluu aallolta aallolle hetken kerrallan kuten laiva myrskyssä ihminen elää sataman tyynestä vedestä lokki etsii syötävää pysähtyneen potkurin pyörteistä myrsky yksinään vihoittelee meren yllä riiskuvat vesiraipat
Juhani Tikkanen
Oli jatko juttuuni Shackletonista:
Shackleton, purjehtija
Kaivelin tämän esille Etelämanteereelle pyrkineen matkustajalaivan takia. Vuonna 1915 Shackleton miehineen jätti jäihin juuttuneen laivansa ja siirtyi veneisiin jäälle...
Tämä on myös hyvä sivusto:
http://www.south-pole.com/p0000097.htm
3 kommenttia:
Jos aattelee elämyksiä, niin on tuossa ehkä ollut eroa siihen miten elämyksiä ettitään tänään.
Koiravaljakko-safari? Laskeminen alas tuntirin rinnettä kielletyltä alueelta, samaa vissiin Alpeilla?
Tai se mies joka halusi kuvata hurrikaania ja kuoli?
Puhumattakaan mistä tahansa risteilymatkasta, vaikka sitten Norjan rannikkoa pitkin.
Risteilyalykset ovat kasvava bisnes ja varmaan tuovat rahaa Suomelle. Olen alkanut suhtautua kielteisesti jopa jäänmurtajien rakentamiseen Koillisväylälle. Mutta venäläiset taisivat jo ostaa Suomesta telakan sitä varten.
Risteilyvarustamot, Viking, Tallink ja Eckerö tulevat myös kalliiksi meille. Maksamme tukiaisia yli 200 miljoona vuosittain. Ihan vaan siksi että omistajille riittää tarpeeksi osinkoja? Vai eikö laivat oikeasti kannata. Miksi Suomi ei ottaisi niitä samantien omikseen?
Viron viinabisnes taitaa elättää siellä puolen aika laajaa porukkaa. Hyvä niin, eritoten nyt kun sieltä kai jo uskaltaa esim. viinaa jo ostaa. Alkuaikoinahan sieltä sai jotain merkillistä pesupirtua kovaan hintaan... Jotkut siihen meillä kuolivatkin.
Shackleton halusi hiihtää etelänavalle, mutta ei päässyt laivallaan rantaan. Näistä muista laskettelijoista en tiedä, reipasta urheiluahan se on. Itse en uskalla tuskin pulkalla mäkeä laskea :-)
Kävelen arvokkaasti joka päivä, se tekee hyvää verenkierrolle.
Tuo koillisväylä oikeasti lyhentäisi merimatkaa esim. Kiinasta hakemaan tavaraa. Kesäisin ne jäät aika usein jo hapertuvat, milloin lienee koko Pohjoinen meri avoin. Kesäisin. Talvisinhan siellä jäätyy, ja nopeasti, paljon vesiä...
Kävin kerran Kanadan NWT vesille viemässä öljyn ja kaasun etsijöille polttoainetta. Sulat vedet. Riskinä oli että pohjoistuulet rysäyttäisivät sen reitin täyteen jäitä, ja sielläpä oltaisiin kai oltu. Olisi ollut mielenkiintoista kokea. Senverran hinkua elämysmatkailuun kai sitten on?-)
kaunista, helpottavaa, siispä tunsin vielä että päässäni on aivosoluja ja että voisin ajatella
sammuneenakin
Lähetä kommentti