lauantai 24. marraskuuta 2012

Ennuste kaamoksen kohtalosta


Maatalojen hevosetkin pitivät määrätietoista kiirettä kun isäntä palasi kyliltä kotia kohden. Laivoilla on automaattiohjaus, joten ruorista voi säästää yhden kovapalkkaisen, varustamon tuotosta rasittavan merimiehen jäämään maihin? Ennenvanhaan hevosetkin tiesivät ilman isännän huojuvia ohjaksia missä kaurasäkki odotti. Isäntä sai ottaa reenpohjalla vaikkapa nokoset.

Automaattiohjattu hevonen.

Potkurikäyttöisillä laivoilla on yleistä että koko laiva vähän tärisee kun korsteenista työntyy käytettyä paloilmaa taivaan iloihin.

Vielä kuukausi ja ennustettu on että aurinko alkaa palata takaisin.

Lounainen taivas -
matkailija tärisee
kohti kaamosta

2 kommenttia:

Ripsa kirjoitti...

Muistan yhden rekiretken isoäidin luona, on mahtanut olla joskus 50-luvun alkupuolella. Minä istuin siinä reen edessä ja pitelin suitsia ja yritin saada Hulia juoksemaan.

Ei se juossut, koska sen mielestä lapsen käsky ei ollut oikea käsky.

Kyydissä oli täti ja sen sulhanen ja ne pelleilivät heittemällä toisiaan lumikinokseen. Minusta ne olivat toivottoman tyhmiä ja olisin tahtonut että Huli olisi lähtenyt laukkaan ja minä olisin ehtinyt kylän toiseen laitaan, ennen kuin se nuoripari huomaisi mitään.

Vieläkin harmittaa.

Mutta tuota postausta lueksiessani tuli mieleen se hassu asia että mikä sitten on luotsin virka, jos meillä on autopilotit? Sanoit että Tallinkissa on? Eivätkö ne karahtele jatkuvasti pahki saariin ja toisiin paatteihin?

Äidinisäni oli Kap Hornin kiertäjä ja niillä isoilla purjelaivoilla. Niissä nyt ainakaan ei ollut autopilotteja!

Juhani Tikkanen kirjoitti...

Laivoilla on ollut pitkään laivan määrätyssä kompassisuunnassa pitävä automaattiohjaus.
Kompassiin asetetaan suunta ja releet kääntävät ruoria jos laiva ajattelee itsekseen kääntyvänsä. Niinkuin ne pahukset koko ajan muuten aikoisivat. Näitä oli jo magneettikompasseissa. Hyrräkompassit myöhemmin.

Ja jo vanhassa Nesteen Jaarlissa oli jonkinlainen navigaatiotietokone johon olisi voinut syöttää kompassisuunnat ja kääntöpisteet ja se olisi hoitanut paatin ilman ruorimiestä vaikkapa Persian Lahdelta Porvooseen. (Paitsi että Jaarli ei täydellä kuormalla mahtunut Itämerelle, sitä piti keventää aika paljon ennen Itämerta.)

Nykyiset aluksien tutkajärjestelmät myös hälyttää jos se näkee vastaantulevien laivojen aiheuttavan mahdollisen kolarin. Tieto ruoriin niin se hoitaisi toki senkin. jne.

Mutta jos tietokone alkaakin ajatelemaan itsekseen omiaan. Tai sähkö katkeaa ja akuistakin sippaa sähköt.

Mutta ihminenhän hallitsee luonnonvoimia, on hallinnut jo sata vuotta?

Titanicin tielle tuli vaan piruuksissaan yksi kelluva jääkasa.

Muuten laivojen autopilot pitää kurssin varmemmin kuin krapulainen ruorimies.

(Tuosta joku voi närästyä. Korjataan niin että otetaan sana krapulainen pois.)

Niin juu, nuoruudessani seilasin kannella MT Nunnalahdella Naantalin ja Venezuelan väliä. Hyrräkompassi särkyi, se josta automaatti sai kurssitiedot, ja paatti piti ajaa käsipelillä yli Atlannin kunnes saimme hyrräkompassiin huollon... Oli tylsää puuhaa. Tirkistellä varakompassin pieniä numeroita.

Samassa laivassa piti myös pääkoneen pyttyjä överhaalata kerran viikossa. Pysäytettiin kone ja lilluttiin pari tuntia kunnes konemiehet korjasivat pytyn.

Kerran yksi ensireisun junkki kysyi minulta kun odottelimme että laiva pysähtyisi ja pääsisimme lämpimään Atlanttiin uimaan että "Mennäänkö nyt apukoneilla?"

Kun sähköä tekevä pikkudiesel hiljalleen purisi konehuoneessa ja teki sähköä. Potkuriin asti sen teho ei olisi riittänyt.

Noista on jo aikaa. Nykyisin kaikki taitaa olla jo toisin. Onko?

Tuleeko ihminen koskaan muuten perille?